De afgelopen weekjes - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Michelle Lavrijsen - WaarBenJij.nu De afgelopen weekjes - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Michelle Lavrijsen - WaarBenJij.nu

De afgelopen weekjes

Door: Michelle Lavrijsen

Blijf op de hoogte en volg Michelle

24 Mei 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Het is alweer een tijdje geleden maar hier is weer een nieuw reisverslag van de afgelopen weken.
De afgelopen weken zijn we vooral bezig geweest met het schilderen en opknappen van het schooltje langs de Health Care. Het begint nu al aardig op te schieten, de binnen kant is zo goed als klaar, de muur is geplaatst en we zijn nu begonnen met het schilderen van de buitenkant van de school. Het schilderen is een goede bezigheidstherapie tussen de prepare en de lessen in.
Verder zijn we bezig geweest tijdens de Engelse lessen in kleine groepjes met de leerlingen tanden poetsen, haren wassen en handen wassen. Dit zorgt voor een beetje afwisseling in de les en je bent op een leuke manier bezig met de leerlingen. Vooral voor de jongste leerlingen is het goed dat ze leren om de tanden te poetsen omdat ze dat thuis bijna nooit doen.
Om te zorgen voor nog meer afwisseling tijdens de lessen hebben we een aantal nieuwe spelletjes bedacht die ze nu toepassen in de les. De teachers hebben een beetje moeite om afwisseling in de les in te brengen, de leerlingen zijn daarom altijd erg enthousiast als er weer is een nieuw spelletje komt.
Nu we er een aantal weken zitten merken we goed dat de kinderen steeds meer naar ons toe trekken. In het begin waren ze nog een beetje terughoudend en waren ze vooral bezig met je aanstaren maar nu komen ze voor de les met je spelen, komen ze een praatje maken (zover dat gaat in Engels/ Khmer) en beginnen ze onze namen ook te onthouden. Als we dan over straat lopen of fietsen hoor je regelmatig ‘Hello Michelle’ of ‘Hello Eline’.
Weekje vrij: vorige week zijn we een weekje vrij geweest omdat ik in het weekend en op maandag niet helemaal fit was, in het dorpje zou ik niet beter worden dus zijn we in Siem Reap gebleven. Op dinsdag- woensdag en donderdag was de verjaardag van de koning dus dan zouden we toch weer terug gegaan zijn naar de stad omdat alle lessen dan weer zouden vervallen. We hebben die week vooral een cultureel weekje gehad zo hebben we geluncht in een butterfly garden, zijn we naar een Cambodjaanse muziek, theater, dans, acrobatische voorstelling geweest, hebben we de zonsopgang bekeken bij Angkor What en hebben we de tempels van Angkor bekeken.
Op zondag hadden we een bruiloft van een van de teachers. Om 8 uur in de ochtend werden we opgehaald om naar een gezinnetje te gaan waar we jurken hadden gehuurd en die onze haren en make- up zouden doen. 3 uur, een dikke laag make-up en een heleboel haarlak verder waren we klaar om te gaan. Onderweg werden we vooral aangekeken door alle mensen en wouden ze met ons op de foto haha. Het was een leuke ervaring z’n Cambodjaanse bruiloft maar wel heel anders dan in Nederland. Zo duurt de bruiloft twee dagen, de eerste dag is de ceremonie en de tweede dag het feest (wij waren uitgenodigd voor de tweede dag). Bij binnenkomst begroet je elkaar en krijg je een lolly, dan word je naar je tafel geleid. Op de tafel staan blikjes drinken en worden steeds aangevuld met nieuwe blikjes. Langzaam komen ze de verschillende gangen met eten naar je tafel brengen. Zodra het eten op is krijg je een envelop en een stuk chocolade. Het is de bedoeling dat je in de envelop geld doet voor de bruiloft. Het is op z’n Cambodjaanse bruiloft niet netjes om lang te blijven dus na het eten gaan de meeste mensen al naar huis. Wij hebben nog even met de Cambodjanen gedanst en toen was het voor ons ook weer tijd om te gaan.
Deze week hebben we weer gewoon doorgebracht in het dorpje en hebben we gewerkt aan de projectjes waar we mee bezig waren. Op woensdag ben ik weer eens mee geweest met het rondbrengen van de voedsel pakketten. In plaats van 6 gezinnen hebben we nu nog maar 5 gezinnen. Er is een gezin afgevallen omdat ze voortaan voor zich zelf kunnen zorgen wat natuurlijk een goed teken is, natuurlijk worden ze wel in de gaten gehouden door de organisatie. Bij de ‘far a way family’, zo word het gezin genoemd omdat ze ver weg wonen, werd ik constant aangestaard door 5 meisjes. Op het begin voelde dit een beetje ongemakkelijk aan maar na een tijdje durfde ze dichter bij te komen en begonnen ze een beetje te praten. Toen het weer tijd was om naar de volgende familie te gaan vertelde ze tegen Von, dat ik bij hun moest blijven en niet naar huis mocht gaan.
Je kunt merken dat het regenseizoen langzaam gaat beginnen, de afgelopen weken hebben we al een aantal keren een flinke bui gehad. Meestal begint het dan aan het einde van de middag te regenen, houdt het een uurtje of korter aan en dan is het alweer voorbij. Het zorgt wel even voor verkoeling dus je hoort mij nog niet klagen! Vrijdag zijn we in de ochtend met de teachers bezig geweest om de big test voor te bereiden. Maandag wordt er namelijk in alle klassen The final test afgenomen, met alle stof van het hele jaar, om te kijken hoe de leerlingen er voor staan.

De tijd gaat helaas echt heel snel voorbij, we zitten alweer op de helft van de tijd. Natuurlijk is dat een goed teken omdat ik het zo naar me zin heb. Het is nog maar 5 weekjes stage en dan nog lekker 3 weekjes genieten van de vakantie en dan is het alweer tijd om naar huis te gaan..

Zo, dit was het wel weer voor nu. Jullie zijn weer een beetje op de hoogte van onze bezigheden!
Tot volgende week.