Week 3@ Chuck - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Michelle Lavrijsen - WaarBenJij.nu Week 3@ Chuck - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Michelle Lavrijsen - WaarBenJij.nu

Week 3@ Chuck

Door: Michelle Lavrijsen

Blijf op de hoogte en volg Michelle

04 Mei 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Soo-a s' day (hallo in Khmer),

Jaja, ik heb al een paar woordjes geleerd in het Khmer!
Maandag middag kwamen er mensen van Kyrie Travel voor een rondleiding in de Commune maar kregen eerst een lunch in het restaurant bij ons huisje. We hebben toen uitleg gegeven over wat we hier doen en waarom we hier voor hebben gekozen. Omdat er nog voldoende eten over was hebben wij ook nog even kunnen genieten van de lunch.
's avonds hadden we met de teachers afgesproken dat we pasta voor ze gingen maken na de lessen. Zelf hadden ze nog een levende kip meegenomen die ze ter plekken gingen slachten bij ons en daarna opeten. De Cambodjanen eten echt letterlijk de kip tot op het bot toe op! De pasta viel goed in de smaak alle boorden waren namelijk leeg en sommige schepten voor de tweede keer op.

De dinsdag was een rustig dagje. In Nederland zijn ze van plan om een speciale rolstoel te maken voor Signon, een meisje dat verlamt is tot haar onderrug en hierdoor haar benen niet kan gebruiken. De rolstoel die ze nu heeft gaat steeds kapot omdat de banden niet bestand zijn tegen de ondergrond. Maar hiervoor hebben ze eerst wat maten nodig van haar, toen we bij haar kwamen vertelden ze dat ze ziek was en konden we niet veel doen. Dus spraken we af om de volgende dag terug te komen om te kijken hoe het met haar ging en om de maten op te meten.

Woensdag- Zoals de vorige dag afgesproken zouden we vandaag weer bij Signon langs gaan om te kijken hoe het met haar ging en om de maten van de rolstoel op te meten. Toen we vertelden en uitlegden wat we kwamen doen begon ze meteen te stralen en was ze erg blij.
's Avonds zijn we tijdens de les begonnen met het projectje tanden poetsen. De kinderen poetsen hier nooit hun tanden wat natuurlijk niet goed is voor het gebit. Het is voor hun dan ook even schrikken als ze hun tanden poetsen en er een keer allemaal bloed te voor schijn komt.

Op donderdag zijn we actief bezig geweest, we begonnen de dag net zoals de andere dagen weer met de teacher prepare om 8uur. Daarna hadden we om 9 uur een meeting met Jan en met de teachers bij het schooltje naast het ziekenhuis want deze gaan we opknappen. Tijdens de meeting werd verteld wat er moest gaan gebeuren en we zijn daarna meteen aan de slag gegaan met het schoonmaken van het schooltje. Dit was nog een hele klus omdat het dak best wel hoog is en de ladder niet lang genoeg was. Door middel van een bamboe stok met daaraan vastgemaakt bladeren hebben we het plafond schoongemaakt. Maandag gaan we beginnen met het schilderen van de school.
Volgende week gaan ze ook beginnen met het bouwen van waterpompen, toiletten en waterfilters. Samen met een van de teachers ben ik bij een paar gezinnen langs geweest om te kijken of ze in aanmerking kwamen. In totaal zijn er 25 waterpompen, 25 toiletten en 25 waterfilters te verdelen onder de poor card 1 families. Dit zijn de allerarmste gezinnen van de commune.
'S Middags zijn we bezig geweest met het bakken van pannenkoeken en met het wassen van onze kleren, wat overigens best wel goed werkte. En 's avonds hadden we weer gewoon Engelse les.

Zo vliegt de tijd toch wel voorbij, voordat je het weet is het alweer vrijdag en gaan we weer terug naar Siem Reap.