Eerste week - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Michelle Lavrijsen - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Michelle Lavrijsen - WaarBenJij.nu

Eerste week

Blijf op de hoogte en volg Michelle

10 April 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal,

Net weer aangekomen in de bewoonde wereld en genoten van een heerlijke verfrissende douche in het hotel!! Omdat het hier volgende week Khmer Newyear is en ze al vroeg beginnen met dit te vieren zijn we vandaag al terug gegaan naar Siem Reap. Khmer Newyear is eigenlijk de enigste feestdag (week) van de Cambodjanen dat ze vrij zijn in het hele jaar. Ze beginnen dan ook al vroeg met dit te vieren, deze week is er al niet veel meer te doen. Dat is ook het geval in het dorpje waar we doordeweeks zitten.
Op zondag zijn we naar Baca Villa gegaan om kennis te maken met Jan, de man die de stichting hier heeft opgezet. Hij heeft ons het een en ander vertelt over het ontstaan en het leven in Cambodja. We hebben toen ook kennis gemaakt met Pheap, de man die ons de volgende dag zou op halen met de tuktuk en ons naar het dorpje bracht. Zoals afgesproken stond Pheap de volgende ochtend om 8uur bij ons hotel om ons op te halen. Onderweg moesten we eerst nog even naar de winkel en lokale markt om de boodschappen voor de komende week te halen. Eigenlijk valt het eten nog wel mee, we hebben een koelbox waar we het eten in kunnen bewaren. In de ochtend en middag eten we vaak brood met wat yoghurt of een stukje fruit en in de avond is het rijst of noedels met groenten, dat is dus nog goed te doen.
Eenmaal aangekomen in het dorpje hebben we het hutje bekeken en onze spullen een beetje uitgepakt. Omdat het volgende week Khmer nieuwjaar is was er in het dorpje ook niet veel meer te doen, om 4 uur werden we opgehaald door Von, een van de teachers, om te gaan kijken bij het schooltje. Daar hebben we kennis gemaakt met de andere twee teachers. In plaats van Engelse les gingen we een uurtje spelletjes met de kinderen spelen en dat was het al weer voor vandaag. Rond half 7 is het al zo goed als donker en zie je niks meer, maar als je een lamp aanzet komen daar alle insecten op af. Ik vond de eerste avond dan ook verschrikkelijk, ik moest echt even wennen aan al de insecten die er zitten en de geluiden die je steeds hoort, de temperatuur het is 's avonds nog super warm in de kamer en dat het al zo vroeg donker is want je bent dan eigenlijk nog niet moe. Met veel moeite ben ik dan toch in slaap gevallen. Rond 5uur/ half 6 word het alweer licht, gelukkig is het dan wel wat frisser in de kamer en kunnen we wat langer blijven liggen.
Om 8 uur werden we opgehaald door de drie teachers om een rondleiding door de commune te krijgen achter op de scooters. Zo zijn we langs het ziekenhuisje, de verschillende scholen en de pagode geweest (soort kerk). Dat vulde weer even de dag want alleen in de avond hadden we nog een uurtje les, weer spelletjes met de kinderen. Gelukkig viel de tweede nacht al veel meer mee en maakte ik me niet meer zo druk om alle beestjes en om de tijd een beetje te verdoen ben ik voor Eline voor gaan lezen uit een reisgids over Cambodja. Hierdoor werden we langzaam moe en vielen we sneller in slaap.
Woensdag- vandaag stond er de hele dag niks op het programma dus zijn we zelf maar op pad gegaan met de fietsen. Een beetje dom van ons maar we waren wat te ver doorgefietst, waardoor de terugweg erg vermoeiend was door de hitte. Eenmaal weer terug bij het hutje konden we lang genoeg uitrusten wat er stond niks meer op het programma. We hebben ons zelf vermaakt met het spelen van kaartspelletjes.
Al met al viel de eerste week een beetje tegen maar dat komt straks wel goed als we echt aan de slag gaan! Volgende week is alles dicht in het dorpje vandaar dat we nu een extra weekje vrij zijn. :)

• 10 April 2014 - 16:47

Marijke:

Hè Michelle

Leuk je reisverslag, het is nog een beetje lamballen geloof ik maar dat zal wel anders worden dus geniet nog maar even. En wonder boven wonder dat je het eten goed vindt. Ik kan me nog geen voorstelling maken van jou daar maar heb ook nog geen foto's gezien.
    Groetjes Marijke